20100520-DSC_0028-2

Nærbilde fra hovedverket. “Cancer eats your body like horse-pee eats snow”

KUNST SOM DØRÅPNER FOR ÅPENHET

Utstillingen “To be or not to be” er innkjøpt av Kreftforeningen, og brukes nasjonalt i deres arbeid rundt åpenhet spesielt rettet mot barn og unge som pårørende.  Utstillingen er landsomspennende, og turnerer nå hele landet. Vandreutstillingen ble åpnet i Trondheim  av  Generalsekretær Anne Lise Ryel. 14.04. og henger til 17.6.16. Krekke bruker kunsten som et viktig redskap for å få samfunnsengasjement rundt tabuer og temaer som er vanskelig å snakke om. Kunsten berører og når inn i det ordløse. “To be or not to be” illustrerer en oppvekst med en kreftsyk mor på 70 tallet, i en tid hvor kreft og død var tabulagt og holdt på armlengdes avstand. Konsekvensene av fortielse kan være fatalt, da en ubearbeidet sorg alltid vil komme i “retur”.  I dag har helsepersonell  lovpålagt plikt til å bidra til at barn som pårørende får informasjon og nødvendig oppfølging når foreldre er alvorlig syke. Utstillingen bidrar til at barn og voksne åpner seg, og gir kreftforeningen raskere mulighet til å  bidra med nødvendig oppfølging. Turneen startet  i Bergen i nov. 2014, og har deretter besøkt  byene Stavanger, Kristiansand,  Tromsø og Hamar.  Trondheim  er nest siste utstillingssted før Tønsberg. 

Kunstnerportrett   som forteller bakgrunnen for “To be or not to be”
Filmopptak kreftforeningne Filmopptak atelieret

Pressedekning Nasjonalt: 

FullSizeRender

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trondheim:

NRK TV Midtnorge.  Direktesending fra utstillingsåpning, intervju med Krekke og generalsekretær Anne Lise Ryel.

NRK Radio Midtnorge.  Direktesendt intervju  med Torill Sæther Krekke og daglig leder i Kreftforeningen i Midtnorge: Eva Faanes.

FullSizeRender

 

 

 

 

Adresseavisa, 14.4.2016

 

 

 

 

 

 

Hamar: 

NRK  TV Hedmark og Oppland. Direktesending fra utstillingsåpning.

NRK TV Hedmark og Oppland: Redgiert versjon i 21 nyhetene.

NRK Radio: 15 min. direktesendt intervju med Torill Sæther Krekke og Anne Lise Ryell.

Tromsø: 

NRK Troms: 15.6 direktesending, intervju med Anne Lise Ryel og Torill Sæther Krekke

ITromsø , Avis: redaksjonell omtale fra åpningen.15.6.2015

Blogger med brystkreft “Altannetennea4” har skrevet en rørende reportasje fra utstillingsåpningen her.

Kristiansand:

Radio Sør i Kristiansand. Radiointervju 9.4 .2015, direktesending, med Anne Lise Ryel og Torill Sæther Krekke

Stavanger:

NRK Rogaland TV-innslag under Nyhetssending  fra utstillingen 12.2.2015

NRK radio P1. Anne Lise Ryel og Torill Sæther Krekke, 12.2.2015, direktesending.

Bergen:

NRK Hordaland  Nyhetsinnslag fra  åpningen i Bergen.

Informasjon om “To be or not to be”  fra Kreftforeningen´s Hovedkontor her.

 

(September 2014: )Utstillingen “To be or not to be” er innkjøpt av kreftforeningen nasjonalt, og skal brukes aktivt i arbeidet rundt åpenhet om alvorlig sykdom, død og sorgarbeid.  Utstillingen skal ut på en Norgesturne  og planen er å besøke alle byene hvor kreftforeningen har kontorer.  Første offisielle åpning er i Bergen . Utstillingen henger 2 måneder i hver by,  hvorav kreftforeningen legger opp til mange temadager for pårørende.  Temaene er som nevnt:  Åpenhet rundt det å leve tett på kreft,  død og et aktivt sorgarbeid.

Byer vi skal besøke er: Stavanger, Kristiansand, Tønsberg, Oslo, Hamar, Bergen, Trondheim og Tromsø.  Intensjonen videre er at utstillingen avsluttes og ender opp permanent i Oslo hos kreftforeningens nye hovedkontor. 

IMG_1798
Generalsekretær Anne Lise Ryel og kunstner Torill Sæther Krekke, foran “Mirror Talks” under åpningen i Stavanger

“To be or not ot be” setter  åpenhet rudt kreft på agendaen. Både fra de pårørendes standpunkt men også fra den kreftsyke.

Den illustrerer en oppvekst med en kreftsyk mor. På en tid hvor kreft og død ble holdt på armlengdes avstand. “Min mor døde av kreft  41 år gammel. Samtidig som hun kjempet for sitt eget liv, opplevde hun å kjempe en stille kamp i et samfunn som ikke ønsket å snakke om kreft.

Det var ingen aktiv kreftforening på den tiden (1978) som kunne hjelpe til i prosessen ei heller i sorgarbeidet.

Derfor ble dette en tid hvor sykdom, død og sorg var knyttet til tabu og fortiet. Utstillingen illustrerer tankene til det 9 år gamle barnet, og den dødssyke moren. Fortsatt er det mange som synes sykdom og lidelser bør tilhøre privatsfæren. Jeg ønsker åpenhet rundt dette. Å være så syk at du frykter for livet, kan være ensomt, kaotisk og angsfremmende.  Men det kan også være ensomt for de pårørende.

Åpenhet  og inkludering i prosessen rundt sykdom og død gir forståelse, som igjen kan  være veien ut av noe som er vanskelig. Jeg håper utstillingen  kan være en døråpner for dialog og gode samtaler rundt det å leve tett på  kreft,  død og ikke minst et aktivt sorgarbeid.

Utstillingen dedikeres til min mor og til alle de som lever med kreft tett innpå seg.  Den er bygget opp rundt musikk jeg husker mine foreldre hørte på, som et ledd for å gå tilbake til egen barndom.  

 

For å skape sterk kunst som berører, må man tørre å by på seg selv og sitt indre liv. Det har jeg gjort  og jeg tror det er derfor utstillingen formidler slik den gjør,  fordi det som er ekte går rett til hjerte.  “To be or not to be” dreier seg ikke lenger om meg og min historie, men om kunst i et større perspektiv. At utstillingen nå er innkjøpt av kreftforeningen,  blitt nasjonal, og skal vises landet rundt i deres informasjonsarbeide rundt åpenhet,  DET er jeg stolt og ydmyk over.  Torill Sæther Krekke.

“Kunst og musikk når inn i det ordløse.” Anne Vada.  “Vi trenger kunst som øker vår evne til å tenke ikke reduserer den. ” Kjetil Røed, kunstanmelder Aftenposten 16.2.15. 

Kreftforeningen  arrangerer  temamøter som fremmer åpenhet og dialog rundt kreft, død og sorgarbeid i løpet av utstillingsperioden: Eksempelvis

1. Barn som pårørende

2. Hvordan snakke med barn når den som er syk ikke lenger kan bli frisk, og

3. Sorg, når du vet du skal miste noen du er glad i eller har mistet. 

Utstillinges målgruppe er pårørende og  etterlatte.  samt politikere og  Helsepersonell i kreftomsorgen. 

Se tidligere intervju på Nrk:  Norwegian Television (NRK) , Lørdagsportrettet i GD og Artikkel i Aftenposten Innsikt 

English: 

The exhibition is purchased by The National  Norwegian Cancer Society (september 2014)  And will be touring Norway in all the cities where the  Cancer Society has  their offices. The purpose of this tour is to convey  the artwork in the involvement around important issues in topics such as “living with cancer”, death and grief work.  I am very thankful  that my artwork  will be used in these important matters, which I am deeply engaged in. 

The official opening of this tour, was in Bergen in november 2014.  It has visited Stavanger and will now open in Kristiansand April 9th. Furthermore, “To be or not to be” will be moved to Tromsø, with an official opening June 15th. It  opens by the Secretary-General in the noregian cancer society: Anne Lise Ryel.

Cities we are visiting: Bergen, Stavanger, Kristiansand, Tønsberg, Oslo, Hamar, Bergen, Trondheim and Tromsø. The exhibition will end the tour at the Head Office in Oslo, where it will reside permanently. 

This exhibition concerns a childhood with a  mother who has  breast cancer, and tragically dies of it, at the age of 41. -A childhood without your mother’s active presence. It involves her struggle and despair, frustration and withdrawal of life.  Along with the childs reflections and desperate need to understand what is happening. So many questions: so few answers.  I am also trying to illustrate how it must have been to be a young mother, struggling with cancer, and at the same time, being aware that you will not be able to participate actively in your childrens’ lives. The exhibitions portrays the powerless thoughts of the child, and her mother. At a decennium where cancer and death were non-existing themes in our society. The exhibition is accompanied with a cd gives an extra dimension the paintings.

The exhibition is dedicated to my mother and to all the people who struggle with cancer in their lives.

20100520-DSC_0056

“Living on a blue blue sky”